Přednášky Zadání teoretických otázek a úkolů Řešení teoretických otázek a úkolů
Č. |
Otázky |
Odpovědi |
1. |
Co rozumíme pod pojmem „logický operátor“? |
Logický operátor je symbol, který používáme pro stručný zápis spojení dvou výroků ve složený výrok. |
2. |
Jak nazýváme symbol, který používáme pro stručný zápis spojení dvou výroků ve složený výrok? |
Logický operátor. |
3. |
Co rozumíme pod pojmem „složený výrok“? |
Výrok, který vznikl spojením alespoň dvou výroků pomocí logických operací. |
4. |
Jak se nazývá výrok, který vznikl spojením alespoň dvou výroků pomocí logických operátorů. |
Složený výrok. |
5. |
Jakým
logickým operátorem značíme spojení výroků |
|
6. |
Jakým
logickým operátorem značíme spojení výroků |
|
7. |
Jakým
logickým operátorem značíme spojení výroků |
|
8. |
Jakým
logickým operátorem značíme spojení výroků |
|
9. |
Jak značíme
negace výroku |
|
10. |
Co vznikne negací negovaného výroku? |
Původní výrok bez negování. |
11. |
Jakým
operátorem se značí spojení výroků |
|
12. |
Jak lze
zkráceně zapsat spojení výroků |
|
13. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Konjunkci. |
14. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Disjunkci. |
15. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Implikaci. |
16. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Ekvivalenci. |
17. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Ekvivalenci. |
18. |
Jakou
logickou operaci představuje zápis |
Negaci výroku
|
19. |
Jakým slovním
vyjádřením se spojují výroky |
Platí výrok |
20. |
Jakým slovním
vyjádřením se spojují výroky |
Platí výrok |
21. |
Jakým slovním
vyjádřením se spojují výroky |
Jestliže
platí výrok Výrok Z výroku
|
22. |
Jakým slovním
vyjádřením se spojují výroky |
Výrok Výrok Výrok |
23. |
Jak slovně
vyjadřujeme negaci výroku |
Neplatí výrok
Není pravda,
že platí výrok |
24. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Platí výrok |
Konjunkci. |
25. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Platí výrok |
Disjunkci. |
26. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Jestliže platí výrok |
Implikaci. |
27. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Výrok |
Implikaci. |
28. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Z výroku |
Implikaci. |
29. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Výrok |
Ekvivalenci. |
30. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Výrok |
Ekvivalenci. |
31. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Výrok |
Ekvivalenci. |
32. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Současně platí implikace |
Ekvivalenci. |
33. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Neplatí výrok |
Negaci. |
34. |
Jakou
logickou operaci představuje tvrzení: Není pravda, že platí výrok |
Negaci. |
35. |
Jakou
podmínkou pro závěr |
Postačující podmínkou. |
36. |
Jakou
podmínkou pro předpoklad |
Nutnou podmínkou. |
Č. |
Úkoly |
Řešení úkolů |
|||||||||||||||
1. |
Zapište
tabulku pravdivostních hodnot výroku, který vznikl složením z výroků |
|
|||||||||||||||
2. |
Zapište
tabulku pravdivostních hodnot výroku, který vznikl složením z výroků
|
|
|||||||||||||||
3. |
Zapište
tabulku pravdivostních hodnot výroku, který vznikl složením z výroků |
|
|||||||||||||||
4. |
Zapište
tabulku pravdivostních hodnot výroku, který vznikl složením z výroků |
|
|||||||||||||||
5. |
Zapište
tabulku pravdivostních hodnot pro negaci výroku |
|
|||||||||||||||
6. |
Dopište
vztah, který popisuje negaci negovaného výroku |
|
|||||||||||||||
7. |
Jaké
pravdivostní hodnoty mohou mít výroky |
|
|||||||||||||||
8. |
Jaké
pravdivostní hodnoty mohou mít výroky |
|
|||||||||||||||
9. |
Jaké
pravdivostní hodnoty mohou mít výroky |
|
|||||||||||||||
10. |
Jaké
pravdivostní hodnoty mohou mít výroky |
|
|||||||||||||||
11. |
Následující dva výroky spojte v pravdivou konjunkci nebo v pravdivou disjunkci. Má-li vozidlo na poznávací značce vylepenou platnou červenou známku, pak to znamená, že
|
Má-li vozidlo na poznávací značce vylepenou platnou červenou známku, pak to znamená, že vozidlo na STK úspěšně prošlo technickou kontrolou a úspěšně prošlo měřením emisí. |
|||||||||||||||
12. |
Následující dva výroky spojte v pravdivou konjunkci nebo v pravdivou disjunkci. Součin dvou čísel je roven nule, jestliže
|
Součin dvou čísel je roven nule, jestliže první činitel je roven nule nebo druhý činitel je roven nule (jestliže alespoň jeden z činitelů je roven nule). |
|||||||||||||||
13. |
Následující dva výroky spojte v pravdivou konjunkci nebo v pravdivou disjunkci. Číslo je dělitelné šesti, jestliže
|
Číslo je dělitelné šesti, jestliže je dělitelné dvěma a zároveň je dělitelné třemi. |
|||||||||||||||
14. |
Následující dva výroky spojte v pravdivou konjunkci nebo v pravdivou disjunkci. Před chráněným železničním přejezdem je řidič povinen zastavit, jestliže
|
Před chráněným železničním přejezdem je řidič povinen zastavit, jestliže jsou spuštěny závory, nebo svítí červená výstražná světla. |
|||||||||||||||
15. |
Následující dvě implikace spojte do smysluplného sdělení pomocí pravdivé konjunkce nebo pravdivé disjunkce.
|
Jestliže budu mít hlad nebo jestliže budu mít žízeň, půjdu do restaurace. |
|||||||||||||||
16. |
Následující dva výroky spojte v pravdivou konjunkci nebo v pravdivou disjunkci, a to na základě Vám známých pravidel pro zkoušení v předmětu Matematika 1.
|
Předpokladem úspěšného složení zkoušky z předmětu Matematika 1 je získání alespoň 8 bodů z teoretické části písemné zkoušky a zároveň získání minimálně 50 bodů z celé písemné zkoušky. |
|||||||||||||||
17. |
Proveďte negaci složeného výroku: Číslo je dělitelné dvěma a třemi. |
Číslo není dělitelné dvěma nebo třemi. |
|||||||||||||||
18. |
Proveďte negaci složeného výroku: Student nesložil zkoušku z předmětu Matematika 1 nebo z předmětu Matematika 2. |
Student složil zkoušku z předmětu Matematika 1 a z předmětu Matematika 2. |
|||||||||||||||
19. |
Proveďte negaci složeného výroku: Dnes si dám teplé jídlo k obědu nebo k večeři. |
Dnes si nedám teplé jídlo ani k obědu ani k večeři. |
|||||||||||||||
20. |
Z následujících výroků
|
Jestliže je číslo dělitelné čtyřmi, pak je dělitelné dvěma. |
|||||||||||||||
21. |
Z následujících
výroků
|
Jestliže je student členem akademické obce Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, pak je členem akademické obce Univerzity Pardubice. |
|||||||||||||||
22. |
Z následujících
výroků
|
Jestliže bydlím v Pardubicích, pak bydlím v České republice. |
|||||||||||||||
23. |
Z následujících
výroků
|
Všechny
strany trojúhelníku mají stejnou délku tehdy a jen tehdy, jestliže všechny
vnitřní úhly trojúhelníku mají velikost
|
|||||||||||||||
24. |
Z následujících
výroků
|
Jestliže je trojúhelník rovnostranný, pak je rovnoramenný.
|
|||||||||||||||
25. |
Z následujících
výroků
|
Jestliže jsem byl v Benátkách, pak jsem navštívil Itálii.
|
|||||||||||||||
26. |
Z následujících
výroků
|
Číslo je dělitelné dvěma, právě když je sudé.
|
|||||||||||||||
27. |
Z následujících
výroků
|
Rovnoběžník je pravoúhlý, právě když jeho úhlopříčky jsou stejně velké. |