Vážení přátelé,
rád bych Vám představil druhou část své sbírky betlémů. Po betlémech dřevěných, stavěcích přišla řada na betlémy papírové. Vznikaly u nás v několika regionech. Ať to byla Třebíč, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, nebo severní Čechy, ať byli jejich autory profesionální umělci nebo prostí řemeslníci, mají jejich práce vždy vysokou profesionální úroveň.
Nejstarší a pod vánočními stromečky nejrozšířenější byly tzv. JESLIČKOVÉ ARCHY. Staly se nejednou inspirací pro tvůrce betlémů. Jak mi vyprávěl stařičký pan Jaroslav Charvát z Třebíče, jeho otec rád maloval podle této předlohy do svého betlému palmy. Jesličkové archy byly rozšířeny po celé střední Evropě. Byly vpravdě mezinárodní, vždyť přesto, že byly tištěny v Praze třeba firmou Morack (1890), nebo velmi slavnou mědi- a ocelotiskárnou Hoffman (1830) a naproti tomu v německé magdeburgské tiskárně ROBRAHN & Co., ve svém záhlaví měly několikajazyčné názvy: české JESLIČKY, německé KRIPPENBILDER, polské NOWE OBRAZKI DO SZOPKI. Mnohdy ale i srbochorvatské, maďarské a francouzské.
Mezi další velice rozšířené tištěné jesličkové archy patří betlémy reklamní. Jsou již pozdějšího data. Potravinářské, ale i ostatní firmy je dávaly na vánoce do balíků se svým zbožím jako reklamu. Takovým archem je třeba KARO FRANCOVKA, kdy Ježíšek dostává tuto proslulou kávu nejen od daráčků, ale i od třech králů. Podobné jsou i dva archy pro továrnu na mýdlo J. Otto, Rakovník z roku 1930 od malířky Marie Fischerové-Kvěchové.
Ještě dnes můžeme koupit takovéto jesličkové archy, jejichž autory jsou naši význační umělci: Mikoláš Aleš, Adolf Wenig, Marie Fischerová-Kvěchová, Josef Lada, nedávno byly vytištěny archy Karla Franty.